De mest spektakulære og ikoniske klatringene i de sveitsiske alpene
Ikoniske klatringer og vakkert landskap – St. Gotthard, Furkapass, Grimselpass, Sustenpass, Nufenenpass
Overnattinger
9
Etapper
8
Etappelengde
34 - 126 km
Høydemeter
699 - 2 900 m
Topografi
Fjell
Opplev en uforglemmelig sykkeltur i de sveitsiske Alpene, der ikoniske fjellpass og imponerende landskap utfordrer og begeistrer. Kombiner krevende klatringer med naturskjønn sykling og kulturelle opplevelser. Dette blir en av de mest episke sykkelturene vi hittil har arrangert. Når du har gjennomført denne turen, kan du med trygghet si at du har syklet noen av de mest sagnomsuste og spektakulære fjellene Sveits har å by på.
Overnatting
Snacks og sportsdrikke
Følgebil
Reisebeskrivelse på norsk
GPS/GPX-ruter
Reiseforsikring
Dato
12. – 21. juli
Pris per person
44 985,-
Dag 1
Ved ankomst Zürich flyplass transporteres vi videre med buss til San Bernardino. Vi ankommer hotellet rundt kl. 13:00, og etter innsjekk og en rask kontroll av sykkelen kan dere enten sykle en liten tur, eller ta en spasertur i området. En av guidene vil være behjelpelig med å klargjøre sykkelen for dem som trenger det, mens de to andre blir med på en kortere sykkeltur.
Dag 2
Etappelengde
114 km
Høydemeter
2 713 m
San Bernardino
2 066 moh.
Splügenpass
2 114 moh.
Passo del Maloja
1 815 moh.
Etter en god frokost starter vi dagen med å komme oss til San Bernardino-passet – vårt hotell ligger ca. 400 høydemeter fra toppen. Vi sykler i rolig tempo opp til toppen. Vel fremme i Splügen venter turens første reelle utfordring – Splügenpasset (8,3 km og 7,1%). Den spektakulære spiralformen på veien, med mange hårnålssvinger, er et vitnesbyrd om ingeniørkunsten som ble brukt. Deretter venter Maloja-passet (5,1 km og 6,8%). Det går oppover hele veien fra Chiavenna til Maloja-passet, men det anerkjente segementet er ikke fullt så langt. Utsikten fra Maloja-passet og inn i Engadin-dalen er spesielt spektakulær.
Dag 3
Etappelengde
81 km
Høydemeter
1 456 m
Albulapass
2 312 moh.
Fra St. Moritz til Chur over Albulapasset (9,4 km og 6,3%) er en spektakulær og utfordrende trasé som tar deg gjennom noen av de vakreste landskapene i de sveitsiske Alpene. Fra St. Moritz begynner det umiddelbart med en jevn stigning mot Albulapasset. Veien slynger seg opp gjennom den høyalpine Engadin-dalen, med en konstant, men ikke altfor bratt stigning.
Dag 4
Etappelengde
94 km
Høydemeter
1 924 m
Oberalppass
2 044 moh.
Lukmanier
1 915 moh.
Fra Chur til Andermatt venter nok en spektakulær klatring, denne gang over Oberalppass (24,9 km og 4,1%). Dette passet er velkjent i sykkelsammenheng og har vært en del av både Tour de Suisse og Giro d'Italia flere ganger. Klatringen er lang og jevn, med en gradvis stigning hele veien fra Chur til toppen av Oberalppass. På toppen av Oberalppass belønnes vi med en flott nedkjøring på brede veier mot Andermatt. Nedkjøringen er spesielt pittoresk, med Andermatt som plutselig dukker opp i det fjerne, omgitt av majestetiske fjell.
Dag 5
Göscheneralpsee
1 792 moh.
Furkapass
2 429 moh.
St. Gotthard
2 106 moh.
I dag er det flere muligheter. De som ønsker det, kan sykle enten Furkapass (12,1 km og 6,9%), Göscheneralpsee (9,3 km og 7%) eller St. Gotthard (12,2 km og 7%) fra "riktig" side. Vi skal senere på turen sykle Furkapass på dag 7, men for de som ønsker å få færre høydemeter den dagen, kan dette være et godt alternativ. Göscheneralpsee, dette er en fantastisk sjarmerende klatring med lite trafikk og smale veier. Omtrent blottet for trafikk og med en idyllisk landevei. St. Gotthard, for de som ønsker å sykle de brosteinsbelagte partiene fra Airolo – vi sykler ned til Göschenen og tar toget gjennom fjellet derfra.
Dag 6
Etappelengde
64 km
Høydemeter
2 019 m
St. Gotthard
2 106 moh.
Nufenenpass
2 478 moh.
Ut fra Andermatt begynner klatringen til St. Gotthard (9 km og 6,5%) etter ca. 10 km. Selve klatringen er overkommelig og går på bred, fin vei. Når vi nærmer oss toppen, er det mulig å sykle de brosteinsbelagte partiene som denne klatringen er så kjent for. Gamleveien ned fra Airolo har et mye lengre strekke med brostein, for de som ønsker å sykle dette. Deretter venter Nufenenpass (10,9 km og 7,9%), som er det nest høyeste asfalterte fjellpasset i Sveits. Nufenenpass er omgitt av spektakulære alpefjell, utsikten fra passet inkluderer blant annet de høye toppene i Valais-Alpene og Finsteraarhorn.
Dag 7
Etappelengde
94 km
Høydemeter
2 900 m
Furkapass
2 429 moh.
Grimselpass
2 164 moh.
Grosse Scheidegg
1 962 moh.
I dag går det opp og ned – flere ganger. Vi får riktignok startet etappen med rolig sykling de første 5 km før det for alvor begynner. Furkapass (16,5 km og 6,1%)er en spektakulær opplevelse som vil sette seg i minnene. Det er vel få hoteller som har blitt ikonisk fotografert så mange ganger som Hotel Belvédère, med sin vakre utsikt over Rhônegletsjeren. Herfra ruller vi tilbake til Gletsch, samme vei som vi kom opp, for å begi oss ut på dagens andre klatring – Grimselpass(6,1 km og 6,4%). Landskapet preges av steinete fjellsider, alpine innsjøer og dype kløfter. Herfra får vi en fin utforkjøring ned til Innertkirchen før dagens siste klatring, men også en av de mest spektakulære klatringene, begynner. Grosse Scheidegg (17,1 km og 7,3%) kan skilte med idylliske landeveier, ingen biltrafikk og fantastisk nærliggende landskap. Dette skal nytes.
Dag 8
Etappelengde
126
Høydemeter
2 175 m
Sustenpass
2 260 moh.
I dag står nok en godbit på dagsplanen – Sustenpass (28 km og 5,7%). Vi starter dagen med å rulle ned ca. 500 høydemeter til Interlaken før vi fortsetter på nordsiden av Brienzersjøen, kjent for sitt krystallklare, turkise vann og den dramatiske fjellbakgrunnen. Herfra begynner klatringen mot Sustenpass. Som gir deg spektakulær utsikt over de sveitsiske Alpene, inkludert isbreer, fjelltopper, fosser og grønne daler. Den nærmest dramatiske overgangen fra den frodige dalen rundt Innertkirchen til de høyalpine områdene ved passet er en av hovedattraksjonene på turen.
Dag 9
Etappelengde
71km
Høydemeter
1 626 m
Klausenpass
1 948 moh.
Turens siste etappe står for tur, og vi skal bestige Klausenpass (23,8 km og 6,1%) før vi ankommer hotellet i Näfels. Klatringen fra Altdorf og opp Klausenpass begynner omtrent umiddelbart etter at vi setter oss på sykkelsetet. Klatringen er lang, men overkommelig sammenlignet med hva vi har vært gjennom tidligere på turen. På vei til toppen vil vi passere gjennom et variert landskap, fra frodige daler til de mer karrige, høyalpine områdene nær toppen. Veien slynger seg oppover fjellsidene med flere hårnålssvinger som gir oss spektakulær utsikt over omgivelsene.
Dag 10
Vi har felles avreise til flyplassen i Zürich. Innen den tid er det muligheter for å sykle seg en rolig tur, for dem som ikke har fått nok sykling, eller oppleve Näfels.